Byta högtalare fram SAAB 9000

saab_byta_hogtalare_08Idag skall det bytas till lite roligare högtalare i Saaben, ett lämpligt par har redan införskaffats från den lokala ljudbutiken.

Original sitter det 4″ i instrumentbrädan, det går att få dit 5,25″ utan att behöva kapa upp överdelen av brädan eller 6,5″ om man plastar om brädan. Men jag vill kunna återställa Saaben till original så det fick bli 4″ med separata diskanter och delningsfilter. På 9000 med ”stora ljudpaketet” sitter det redan separata diskanter, på min bara hål för dessa.

saab_byta_hogtalare_01

För att lossa locken behövs en torxmejsel i rätt storlek. Lossa en batteripol och vänta minst 20 minuter för säkerhets skull, lossa därefter de tre skruvar som syns på bilden och lirka bort högtalargallret. Tyget på A-stolpen sitter med plastclips och kan behöva lossas.

saab_byta_hogtalare_02

Lite översikt. Luftutblås, diskanthål, vajer som håller instrumentbrädan, kabel till larmindikatorn och en Blaupunkt originalhögtalare. En kul detalj gällande vajern är att den stärker upp A-stolparna och hindrar taket från att tryckas in om man slår runt. Anledningen att det är en vajer är att 9000 designades i samarbete med andra biltillverkare och de franska tyckte krocksäkerhet är onödig vikt. Därför fick det bli en sån här lös konstruktion så den slapp sitta i Alfor och Fiatar.

saab_byta_hogtalare_03

Tajt med skruvarna. Jag använde mig av en skruvmejselbits och en skiftnyckel för skruvarna närmst rutan, finns säkert bättre verktyg men man tar vad man har.

saab_byta_hogtalare_04

Under högtalaren fanns inte mycket plats, den nya djupare högtalaren går precis ner men det blir trångt att dra de nya kablarna.

saab_byta_hogtalare_05

Börjat riva i centerkonsollen där delningsfiltren skall sitta bakom nedersta prylfacket. De kommer limmas fast med limpistolslim, häller saker på plats men lämnar inga märken när man tar bort dem. Stereon plockades också bort, se manualen för din stereo.

saab_byta_hogtalare_06

Askkoppen tas bort genom att man tar bort själva koppen och sedan underifrån för in två platta mejslar vid de spärrar som syns på bilden. Prylfacken tas bort genom att man lirkar in en mejsel mellan dem och centerkonsollen och böjer långsidorna mot varandra.

saab_byta_hogtalare_07

Kabeldragning. Vill inte förstöra original kabeldragning, som sitter fint med krympslang och grejer så jag drar ny kabel från högtalarfästena tillbaka till centerkonsollen och sedan ut till 4? och diskant. Blir 3 kabelpar som buntas ihop på varje sida.

saab_byta_hogtalare_08

Drar en tunn kabel först som jag sedan fäster de riktiga kablarna i. Med hjälp av en flexibel förlängning till en skruvmejselsats lyckades jag få igenom förarsidans kablar till undersidan av instrumentpanelen, strax över min panna och sedan in till centerkonsollen. På passagerarsidan användes ett styck polare som tryckte in handen så långt han kunde från konsolen och så använde jag förlängningssaken ner genom högtalarhålet. Enligt Haynes-boken är det en baggis att lossa hela överdelen, OM man inte har en passagerarairbag som jag har. Och den vill jag inte bråka med.

saab_byta_hogtalare_09

Märker upp kablarna och lokaliserar vilken kabel som är vilken med hjälp av resistansmätaren (ohm-meter) på multimetern. Den piper nä man hittat rätt kabel, men en så simpel funktion går att göra med ett AA-batteri, två kablar och en lampa. Fäst ena kabeln på ena änden av kabeln som ska testas och sök dig fram bland kablarna i andra änden.

saab_byta_hogtalare_10

Flatstiftshylsorna till högtalarna är inte av samma storlek som de flatstift man kan köpa på Biltema. Ghettomoddar lite med slipen, gick väldigt smidigt och blev bra.

saab_byta_hogtalare_11

Nu passar det!

saab_byta_hogtalare_12

Här vänder ljudsignalerna för att gå tillbaka (dock en annan väg) till mittkonsolen. Vad gör man inte för att kunna återställa bilen. Så här i efterhand helt onödigt och bara en källa till brus och störningar.

saab_byta_hogtalare_13

Delningsfilter. Ett för höger sida och ett för vänster sida. Limmas på luftkanalen ovanpå varandra längst in.

saab_byta_hogtalare_02

Missade helt att fotografera den färdiga installationen, får skylla på att det var äckligt kallt ute (Februari) och vi ville bara bli klara. Hur som helst, använder denna bild igen för att illustrera. Diskanten limmas med limpistol (I love my limpistol) och kopplas in med en sockerbit. Högtalaren monteras identiskt med den på bilden och ljudkablarna kopplas med flatstift och flatstiftshylsor.

saab_byta_hogtalare_14

Dags att poppa. Nu lyckas faktiskt högtalarna överrösta baslådan (2×12? Yachry) utan att låta illa. Najs! Dessutom syns ingen skillnad mot förut, allt är monterat bakom högtalargallren och i mittkonsollen.

Slutsats

Bra ljud i bilen är trevligt, även om jag inte är någon audiofil. Använde MDS 402DC som de reade ut när jag köpte dem.

Fick hjälp med bygge, coaching och bilder av Linusen. Tack Linusen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>