Bokrecension – Ved av Lars Mytting

Ved handlar om precis det som titeln skvallrar om, ved. Hur mycket finns det då att skriva om en samling kubbar? Mycket skall det visa sig.

Lars Mytting Ved

Boken med undertiteln Allt om huggning, stapling och torkning – och vedeldningens själ är en vacker och rikligt illustrerad bok som med rätta fått mycket uppmärksamhet. Steg för steg får läsaren lära sig om vedeldningens historia, skogen, redskapen, huggning, torkning, stapling, eldstaden, elden själv och avslutas med en faktasammanställning av brännvärden och beräkningsmallar.

Så långt liknar Ved alla moderna faktaböcker med fina färgtryck och snygg layout. Vissa har kallat Ved för vedeldarens bibel, på samma sätt som boken Får har kallats fårbondens bibel. Det som skiljer Ved från Får är att Mytting även har lagt krut på att berätta om människorna som brinner för vedelning (ber om ursäkt för det lama skämtet). Att ta med berättelser både från idag och förr gör boken mer levande och plötsligt handlar den inte bara om uppvärmning utan även om människor och deras historia vilket gör den trevlig, rent av mysig att läsa.

Läsvärd

Jag skulle rekommendera boken Ved till alla som äger en eldstad eller har något som helst intresse av vedeldning.

Om författaren