Bokrecension – Kollaps av David Jonstad

It’s the end of the world as we know it är titeln på en låt av bandet R.E.M. men det hade också kunnat vara titeln på David Jonstads bok Kollaps. Kollaps handlar om samhället bortom Peak Oil och vilka följder som troligen uppkommer av detta, men boken är så mycket mer än så.

Kollaps av David Jonstad

Böcker som handlar om något så obekvämt som dagens samhälles eventuella kollaps brukar delas in i två kategorier, (domedags-)profetior samt fiktion men Kollaps tar istället avstamp i vetenskapen vilket gör boken både intressant och otäck. Jonstad för hela tiden resonemang kring fakta och vetenskap samt summerar och skapar en helhetsbild.

Läsaren tas med på en resa från de första bondesamhällena vidare till tidigare imperier som Rom och Mayafolket, fram till idag och vidare in i vad framtiden kan bjuda på. Boken behandlar klassiska kollaps-ämnen som Peak Oil (att vi gjort av med all billig olja och det blir svårare att hitta ny), global uppvärmning, oroligheter i samhället och en ekonomi i kris, men tar också upp ämnen som historia, geografi, psykologi och samspelet människa-natur.

Oavsett hur man ställer sig till teorierna som presenteras och slutsatserna som dras bör man läsa Kollaps om man har något intresse av politik och samhälle. Det är en allmänbildande bok även om jag hoppas att Jonstad har fel i sina slutsatser och jag tar gärna mot tips om böcker där författaren tagit den omvända ståndpunkten, att det är annorlunda nu och att tekniken gör det möjligt att fortsätta som förr. Det är nämligen så att även om Kollaps har många poänger och jag gillar boken så är den stundvis ett 213 sidor långt debattinlägg och som läsare får man inte heller glömma att även vetenskap till viss del är partsinlagor.

David Jonstad är frilansjournalist, författare och föreläsare. Hans egna ord om boken och mer om honom finns på Jonstads egna sajt. Boken blir din för en femtiolapp i pocket (Adlibris, Bokus, CDON) eller två hundra inbunden från samma butiker. Tips om boken fick jag från Lars Wilderängs blogg Cornucopia, Wilderäng skriver bland annat romaner om en framtid lik den som Jonstad beskriver. Eventuellt kommer ett inlägg om hans alster senare.