Bokrecension – Midsommargryning av Lars Wilderäng

midsommargryningMidsommargryning är Lars Wilderängs andra bok och handlingen bygger vidare på händelserna i den första boken, Midvintermörker. Den förra boken klassades som säkerhetspolitisk thriller och utan att ha läst den tror jag att Midsommargryning fortsätter i samma spår som sin företrädare. Boken kom ut 2013 men jag har inte kommit mig för att läsa den tidigare, något jag ångrar för den var så bra.

Från förlagets hemsida finns följande utdrag från boken:

”Ordet på meddelandeblanketten var klart och tydligt.

Midsommargryning.

På midsommardagens morgon vaknar Sverige till ett strömlöst land, där kommunikationerna inte fungerar. Snart börjar beredskapslarmen och flyglarmen tjuta över bakfulla svenskar. I tv och radio meddelar Sveriges unge överbefälhavare att Ryssland inlett nya aggressioner mot landet och att den svenska regeringen avgått. Den här gången står Sverige rustat för att möta anfallet. Eller gör man? På vems sida står egentligen den svenska militären?”

Från Massolit förlags hemsida.

Det som jag tycker gör boken läsvärd och spännande är att den dels handlar om Sverige i en snar framtid samt att handlingen bygger på ett hopkok av worst-case-scenarios för olika samhällsproblem vi ser idag. Exempelvis nedmonteringen av försvarsmakten, oroligheter i kring oljefyndigheter och så vidare. Wilderäng tycks ställt frågan ”Hur illa skulle det här kunna gå?” och gjort en bok av det. Om Kollaps hävdar sig vara verklighet är Midsommargryning det fiktiva alternativet.

Genom boken får man följa olika personer i helt olika befattningar och som läsare kastas man mellan biroller och bokens huvudpersoner. Detta lyckas Wilderäng göra utan att det blir rörigt, något inte alla klarar av. En annan detalj som värmer ett pansarhjärta är de ingående tekniska beskrivningarna, här är en författare som gjort sin research för att de tekniska förutsättningarna ska vara så verkliga som möjligt.

Den här boken, den förra och nästa ska jag köpa inbundna, jag är nämligen en sån som tycker att en bok måste vara bra för att förtjäna en plats som inbunden. Eftersom jag lånade Midsommargryning kan jag nu konstatera att ja, det här är en bok som förtjänar att köpas inbunden och placeras på honnörsplats i romanhyllan.

Andra som läst boken är SocialistSimon, Cynismer, Foliehatt på och Kulturloggen. Över lag positiva omdömen, något som går isär är huruvida man bör läsa första boken först eller om de är fristående nog att läsas i valfri ordning. Även de ingående tekniska beskrivningarna får både ris och ros, jag tycker det är positivt med dem. Viss risk för spoilers föreligger på minst en av länkarna ovan.

Midsommargryning kostar cirka 170kr inbunden hos Adlibris, eller några kronor billigare hos Bokus. Boken finns även utgiven som ebok och ljudbok. Författarens egen blogg återfinns på Cornucopia.cornubot.se. Länken går lämpligt nog till Wilderängs egen sammanfattning av boksläppets medieuppmärksamhet för den som vill läsa ännu mer kring boken.