Bokrecension – Midvintermörker av Lars Wilderäng

Midvintermörker Lars WilderängEfter att ha läst Midsommargryning var jag tvungen att läsa Midvintermörker som egentligen är den första boken, bara att jag sprang på dem i fel ordning. Om du inte läst någon av dem är det logiskt att läsa dem i rätt ordning men om man som jag läser i fel ordning går inte spänningen förlorad för det. Tvärt om är det skönt att få svaret på många av de frågor som andra bokens introduktion lämnade obesvarade (eftersom de redan avhandlats i första boken). Hur som helst…

Ryssland har haft en militärövning vid landsgränsen och utan förvarning går övningen från att vara en styrkeuppvisning till ett regelrätt anfall. Utvecklingen är mycket lik den vi sett i Krim (så långt den är gången när detta skrivs) men med högre tempo. Högt tempo i handlingen och detaljerade tekniska beskrivningar är utmärkande för författaren och något som gör att jag inte kan lägga boken från mig. Innan nu någon skriker om att boken bara är Ukrainakrisen tillämpad på Sverige vill jag poängtera att Midvintermörker är utgiven 2012 det vill säga långt innan det vi ser idag.

En viss skämskudde föreligger i mailkonversationen som finns på de första sidorna men om man bara tar sig genom den är boken fullspäckad med action och sidorna ramlar på i rasande takt. Har du något intresse för krigsböcker, politik, Putins upprustning av försvaret och motsvarande Svenska avrustning så läs boken! Som vanligt känns researchen väl utförd och Wilderäng har fått med många av de aspekter som påverkar krigsföringen, även de utanför det direkt militära.

Nu är det här som sagt en bok som funnits ute ett tag och den är därför svår att få tag på som inbunden men finns som pocket för 44kr hos Adlibris. Skummade som hastigast kommentarerna där och det jag älskar med boken verkar också vara det som vissa hatar med boken, nämligen de detaljerade militära beskrivningarna. Jag ser det som en styrka att en författare vet vad denne skriver om och inte kallar allt som är grönt och går på band för pansarvagn eller alla bilar med fyrhjulsdrift för Jeep. Punkt slut.

Wilderäng har dock flaggat för att hans tredje bok kommer locka en bredare publik än de två första som nog mest lockat försvars- och säkerhetspolitiskt intresserade personer. Hoppas inte det sker på bekostnad av tempo och detaljer.