Kortad multirem, ta bort AC Chevrolet S10

så ser det ut utan acDå ACn aldrig fungerat så länge jag ägt bilen så har den bitvis plockats bort vartefter andra delar skruvats med. Nu var det dags att byta multiremmen (fläktrem, kilrem, drivrem) varför jag funderade på om man inte kan skippa AC-komressorn helt. Själva bytet är enkelt men att hitta rätt rem var svårare än jag trodde. Läs mer nedan där det även finns film och bilder från det hela.

Efter en del sökande på nätet hittade jag några olika lösningar, en är att man monterar bort ACn och ersätter den med ett löphjul på samma plats och en annan lösning är att man hittar en fläktrem kort nog att inte behöva gå omvägen via kompressorn. Jag bestämde mig för den senare lösningen och hittade en engelsk guide på S10forum.com som jag beslutade att följa.

Video

Instruktion & bilder

före

Utgångsobjektet. Då fläkten är elkonverterad finns det gott om plats, men även i ett helt original motorrum bör det inte vara några problem att komma åt.

multirem ny och gammal dragning

Bilden visar den gamla och nya dragningen (mitt bildritande). Problemet är att hitta en 84 tum lång multirem med rätt bredd och 6 ribbor. I den amerikanska guiden listas följande remmar och fordon:

NAPA- NBH 25-060840 or PBH 6K840
Advance Auto- Dayco 5060840
Carquest- K060840 or K8406
passar bland annat
Ford F150 2005> med 4.6l & 5.4l motor
Dodge Charger, Chrysler 300 & Dodge Magnum med 2.7l V6
Samt Ford Focus 2005-2007 med 2.0l motor.

Och det var här problemen började för jag hittade inte alls de motsvarande artikelnumren i någon svensk katalog så jag fick helt enkelt börja söka på bilmodellerna men då uppstod nästa problem, alla remmar var 85 tum vilket skulle vara för långt. Dessutom är Ford Focus en annan bil i USA. Till slut hittade jag att en av remmarna ovan även passade på en Volkswagen LT-buss och via det fick jag tag på en rem på Biltema (ett av få företag som skriver ut exakt längd på remmen).

Till slut inhandlades Art.nr 62-226 som skall passa Alfa Romeo 159, Mercedes Sprinter, 190, CLK, E, G och S-klass samt Volkswagen LT. Ironiskt nog hittade jag inte längden när jag så här i efterhand skulle dubbelkolla på hemsidan men 2145mm ska den vara vilket är 84,5 tum och det verkar fungera.

verktyg som behövs

Själva operationen tar någon minut och allt man behöver är en 13mm hylsa, spärrskaft och en fyrkantshylsa i rätt storlek (vad nu facktermen för det verktyget är).

efter

Dra undan spännremmen nederst vänster i bild, lossa hjulet som sitter i mitten av multiremmens nya sträckning. Trä på remmen och du är klar!

så ser det ut utan ac

Då var AC-kompressorn också bortplockad. Det går att ta bort fästet för servopumpen och kapa bort den stora blaffan som nu inte används för att få motorn lite snyggare, men det blir om motorn ändå rivs ur eller fronten plockas ner.

Slutsats

Jag har kört upp någon tank med den här konfigurationen och det funkar än så länge och för mig. Det är inte den viktigaste ändringen man kan göra men farsan blev stående i Jönköping med bärgning, hotell, bärgning igen och verkstadsbesök sedan hans AC-kompressorpumpskoppling skrurit så nu slipper jag råka ut för samma sak.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...