Ny offroadbil – Mitsubishi Pajero -99

Efter att gjort allt fel med S10an dök möjligheten upp att ”börja om” med en annan bil. Då farsgubben bytt upp sig blev det en potent 4×4 över, vilken jag tog över.
Pajero orördBilen i fråga är en svensksåld Mitsubishi Pajero Wagon 3500 från -99. Den har i skrivande stund precis passerat 15 000 mil. Vagnen är bestyckad med 7 sittplatser, en V6 på 3,5L, fördelningslåda (2WD, AWD, 4WD H/L), låsbara diffar center och bak samt i princip allt elektriskt som gick att stoppa i en asiatisk terrängbil från 90-talet.

När jag tog över bilen var den i behov av service , nya sommardäck, hjulinställning, besiktning, nytt gångjärn till dörren bak samt kamremsbyte. Extraljusrampen fungerar inte och det finns ett rosthål i ena dörren. Lacken är sliten och repig men bilen tycks ha klarat sig bra från övrig rost och då den inte gått så långt känns den mekaniskt fräsch.

På bilden ovan är den i princip original, vilket jag planerar att ändra på.

Laga gångjärn pajeroDet första som åtgärdades var det trasiga gångjärnet i bakdörren. Då ett nytt gångjärn kostade ungefär 1300 kr från billigaste webbshoppen jag hittade utomlands och ännu mer från de svenska blev det en budgetlösning. Gångjärnet monterades bort och borrades ur med hjälp av grannens pelarborr. Ny bult och mutter inhandlades från Biltema och sattes dit. Då muttern bygger lite neråt blir det krångligt att byta lampor i de övre bakljusen men det får det vara värt då kostnaden för ett nytt gångjärn var så hög.
Frostig vinterbilBilen gick genom besiktningen med blanka papper, trots att jag befarat att det skulle klagas på avgasläckage någonstans kring motorn. Efter besiktning kördes bilen relativt orörd som vinterbil. Skönt att ha något som inte kör fast när man har spädbarn. Ljudet från det befarade avgasläckaget kvarstår dock så det blir till att åtgärda någon gång framöver.

Tanka tankaUnderbar bil på alla sätt utom när man ska betala skatten (3500kr/år) eller tanka (1,2-1,6L/mil). Förbrukningen kommer inte bli bättre av de tilltänkta sommarsulorna. Just nu när en jobbar och en är föräldraledig kan vi ha en vanlig bil och så denna som andrabil. När vi båda börjar arbeta kommer vi behöva varsin bil med skaplig förbrukning och denna får bli dedikerad hobbybil. Tanken är ändå att behålla den någorlunda intakt och inte göra något skogsvrak av den.
Stänkskydd  Kortade stänkskydd
På bilen sitter något ”kjolpaket” bestående av fotsteg och matchande rejäla stänklappar. Då kravet på stänklappar/stänkskydd är borttaget för personbilar kapade jag bort den nedersta biten för att förbättra frigången.

LED parkeringsljus PajeroDioder sitter i p-ljuset fram samt regskylten bak. Ytterligare kommer tillkomma då jag har lite liggande. Största problemet är nu att halvljuset framstår som så gult att jag måste byta till blåare lampor där med, finns ju rätt bra godkända H4 med blå ton.

Snorkel Pajero WidebodyFörsta äkta offroadtillbehöret som inhandlats specifikt till denna bil är en snorkel. Återkommer när den är installerad.

Stripe remover biltemaDå bilen är silvrig, blå, guldig, kromad, reflekterande orange och rostfärgad ser den rätt plottrig ut. När jag såg att biltema hade ”stripe remover” kunde jag inte låta bli att köpa en för att testa. Återkommer efter polering när jag vet om det blev märken kvar. Nu är i alla fall det guldfärgade borttaget och bilen blev något mindre plottrig.

Borttagna stripesEfter borttagning av stripes.

Måla fälgar pajeroInnan fälgarna får nytt gummi lackas de svarta. Ingen toppenfinish men bilen ska brukas i skogen.

Målat reservhjulshållarenÄven hållaren till reservhjulet fick sig lite välbehövlig färg.

Nymålat däck tillbakamonteratReservdäcket lackat och monterat. En försmak av vad som komma skall.

Målad skyltRutorna tonade, något jag inte riktigt behärskar men det är inte lönt att lämna in denna bil. Bakrutan blev okej och sidorutorna är redan ljust tonade från fabrik så det döljer min kassa toning och det ser helt perfekt ut (till man tittar inifrån och ut då framgår det varför jag inte ska hålla på med att tona rutor). Då regplåtsbelysningen hade rostat sönder modifierade jag dit led-belysning och en backkamera (skärm kvarstår att montera). Även den slitna skylten där det en gång stod tillverkarens namn fick sig lite färg.

Fedima Extreme Evolution 31"

Bilen som den står idag. ”Nya” sommardäck (31″ mudterrain), borttagna fotsteg, något kapade stänkskärmar, nytt lager underredsmassa, solfilm, nytt gångjärn bak samt lite småpill.

Med andra ord: Klart för denna kärras offroadpremiär. 🙂

/Fredrik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

4 reaktion på “Ny offroadbil – Mitsubishi Pajero -99

  1. Det var ingen dum kärra! Du får uppdatera om hur den tacklar vårens lerpölar och surhål. Antar att du vill få på den där snorkeln först dock… Får jag fråga hur mycket förbrukningen påverkas med mud-terrains mot tidigare däck?

  2. Tack för din kommentar! Jag har inte mätt förbrukningen på dennsa kärra men vill minnas att min S10 drog 0,2-0,3 mer med dessa däck. Man hör tydligt hur motorn får arbeta hårdare än med vinterdäcken. Så här i efterhand hade jag kanske köpt ett lite snällare däck som General Grabber AT2 då jag hjular till träffarna.

    Blir det träff utan snorkel får jag ta det lite piano med vattenlekarna. 🙂

    /Fredrik

  3. Hoppas du har lite nytta och roligt med bilen. Den har fantastisk terrängförmåga. Jag har ju fått dra upp din gamla terrängbil två gånger i terrängen

  4. En uppdatering:
    Uppmätte förbrukningen med sommardäcken till 1,4L/milen (mestadels landsväg, varmt väder). Klart acceptabelt.
    /Fredrik

Kommentarer inaktiverade.