Digitalkameran – Objektivens olika brännvidd

Från fisheye till supertele. Nedan beskrivs olika brännvidder och hur de påverkar bilden.

Digitalkamera med normalobjektiv.

Brännvidd

Ett objektivs brännvidd mäts i millimeter och avgör hur vid vinkel det blir på bilden, eller hur mycket av det omkring dig du får med i bilden. Ett objektiv på 16 mm får oftast med mer än ögat, samtidigt som ett teleobjektiv med en brännvidd på 180mm bara får med en liten del av det ögat ser.

Illustration vid respektive snäv bildvinkel.

Bilderna nedan är fotograferade med en digital systemkamera i amatörklassen, dessa har normalt en bildsensor som är mindre än en filmruta på analog 135mm film. Därför blir bildutsnittet annorlunda, man säger att kameran har en 1.6 gångers förstoring. I högra övre hörnet finns därför både objektivets verkliga brännvidd och motsvarande film eller fullstor sensors utsnitt inom parentes.

Vidvinkel
Normal
Tele

Vidvinkel

Bild fotograferad med vidvinkelobjektiv.

Ett vidvinkelobjektiv får med mycket av det vi ser, den har en vid bildvinkel vilket kan ge häftiga effekter vid t ex bilfotografering eller fotografering av kyrkor och katedraler men passar mindre bra för porträtt då objektet får en oproportionerligt stor näsa (eftersom man är så nära).

Vidvinkelobjektiv gör sig bra för arkitektur, landskapsbilder och inomhusfotografering. Dyrare vidvinkelobjektiv är mer raktecknande än billiga och vissa är inte raktecknande alls (t ex fisheye). Med raktecknande menas att det som är rakt i verkligheten också blir rakt på bilden, annars är det vanligt att bilden förvrängs mer och mer desto närmre bildens kanter man kommer. Ta följande exempel:

Man ser tydligt att de yttre kanterna på både laptopen och den högra skärmen drar iväg och att ingen av de skärmarna är rektangulära. Det går också att använda till en fördel, vid bilfoto t ex ser bilen större och aggressivare ut.

Normalobjektiv

Normalobjektivet ger ett perspektiv som motsvarar hur vi uppfattar världen genom det mänskliga ögat.

Bild med kort skärpedjup, fotograferat med ett normalobjektiv.

På kameror för 135mm-film (vanliga kameror) motsvarar detta runt 28-75 mm för en normalzoom eller 50mm för ett objektiv med fast brännvidd. Med de 1.6x-sensorer som sitter i många digitala systemkameror motsvarar 18-47mm normalzoom och 32mm fast normalobjektiv.

Teleobjektiv

Teleobjektiv har en snäv bildvinkel och är lämpligt för fotografering på längre avstånd.

BIlligare telezoomobjektiv.

Bildvinkeln är snäv, lite som att titta genom en hushållspappersrulle. Man kan lätt isolera ett objekt och bara få med det. Till teleobjektiv räknas normalt 70-100 mm och uppåt på 135mm film.

Teleobjektiv är populära vid porträttfotografering eftersom de ger behagliga proportioner. De är också användbara vid fotografering där man inte kan eller vill vara för nära objektet, som fotografering av (vilda) djur, motorsport eller konserter.

Bildstabilisering finns på finare teleobjektiv och kan vara ett bra hjälpmedel då även små vibrationer i kameran blir stora förändringar i bilden. Det blir en hävstångseffekt på grund av det stora avståndet till objektet som fotograferas.

För att ytterligare öka brännvidden kan man montera en telekonverter, en adapter som monteras mellan objektivet och kameran. Telekonvertern ökar brännvidden med 1,4 eller 2 gånger men man tappar ett eller två stegs ljusstyrka, dvs ett 70-200 2.8 blir ett 140-400 5.6.

Den här bilden är fotograferad med det ovan visade teleobjektivet. Man ser tydligt att det är ett teleobjektiv på det korta skärpedjupet (trädet krigaren står bakom är suddigt medan han är skarp) och att perspektivet är lite ihoptryckt (träden ser ut att stå närmre varandra i längsled än de egentligen gör).

Mellanringar och andra tillbehör

Vill man ha mer tele än vad teleobjektivet tillåter går det att sätta en telekonverter mellan objektiv och kamera, utsnittet blir 1,4 eller 2 gånger större beroende på typ. Nackdelen är att man tappar ett bländarsteg, dvs ljusstyrkan avtar med en adapter. Exempel ett 70-200mm objektiv får brännvidden 140-400 med en 2x-telekonverter.

Mellanringar monteras på samma sätt som en telekonverter men är uppbyggd lite annorlunda. De minskar närgränsen för att man skall kunna fotografera saker närmre kameran (macro) på bekostnad av att möjligheten att fokusera på längre avstånd försvinner.

Till många kompaktkameror finns det tele- och vidvinkeladaptrar som ger lite extra av valt utsnitt. Ett alternativ för dig utan utbytbara objektiv.

Filter som Skylite eller UV bör man använda om ens kameratyp tillåter detta. Det skyddar objektivet från smuts och skador samtidigt som specialfilter som polfilter ger en förändring av reflektionerna i bilden, användbart vid bilfotografering så inte lacken speglar fotografen.

Läs gärna de andra inläggen på samma tema:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *