Vedeldning del 3 – Stapling, torkning, skjul & måttenheter

vedstapelFör att veden inte ska förstöras måste den förvaras rätt, nyhuggen ved måste också få torka ordentligt innan man börjar elda. För den som köper ved finns det olika mått att hålla ordning på, så man inte känner sig blåst på leveransen eller har jämfört äpplen och päron vid prisjämförelser. Vi börjar med förvaringen och vad som händer om man inte gör rätt…

Läs mer

Vedeldning del 2 – Träslag

VedVeden är kärnan, bränslet, i eldningen och till den hör en hel del bestyr och kringutrustning om man så önskar. Det som är så härligt med ved är att man kan nyttja den i så många olika varianter, från att äga sin egen skog och hugga den till att köpa torkad och färdigkluven ved i säck, allt efter egna behov. Ved är också lokalt, behöver inte importeras eller förädlas i stora fabriker. Oavsett hur stor del av förädlingskedjan man önskar involvera sig i är det bra att ha en uppfattning om de vanligaste träslagens egenskaper. Därför börjar vi med det.

Läs mer

Vedeldning del 1 – Återpublicering

Eld och lågorUnder tiden jag var arbetslös, eller mellan studier och arbete som en vanlig omskrivning lyder, roade jag mig med att skriva lite om ved och eldning med syfte att publicera det på en annan webbplats. Nu blev så inte fallet, men då texterna redan är skrivna kommer jag publicera dem här på bloggen då det är min samlingsplats på nätet för olika saker jag vill dela med mig av.

Läs mer

Flätat vindskydd/staket eller fattigmans gärdesgård

skogGärdesgård eller gäschgård som det uttalas är väldigt snyggt men kräver ett stort mått av både arbete och kunnande. En enklare variant som är något åt hållet likt är det flätade staketet som enkelt kan byggas med sly och annat som man ändå måste röja bort i sin skog. Jag byggde bara ett par meter men det här är mina lärdomar… Läs mer

Kortad multirem, ta bort AC Chevrolet S10

så ser det ut utan acDå ACn aldrig fungerat så länge jag ägt bilen så har den bitvis plockats bort vartefter andra delar skruvats med. Nu var det dags att byta multiremmen (fläktrem, kilrem, drivrem) varför jag funderade på om man inte kan skippa AC-komressorn helt. Själva bytet är enkelt men att hitta rätt rem var svårare än jag trodde. Läs mer nedan där det även finns film och bilder från det hela. Läs mer

Öppna motorhuven på BMW E30 med trasig huvlåsvajer

Min vajer hade gått av så att det inte gick att ta tag i den ens med tång, hittade då detta sätt på en amerikansk webbplats. Så enkelt att jag nog inte bryr mig om att laga vajerlåset alls. Hade jag haft en E36 hade jag däremot haft problem för de ska inte gå att öppna så här, eller alls om vajern går sönder. Läs mer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...